söndag 15 juni 2014

Tungt där språket bör vara lättsamt

Många vill kunna knepen att fånga in sina läsare/åhörare.
Popkom är ett företag som vill lära ut bitarna.

För det har de bland annat en egen liten tidning - KOMMUNICERA.

Titeln låter kanske inte spännande, men två omkastade MM i logon drar blicken till sig.
Kommunicera briljerar inte med rapp layout och fina bilder. Det behövs inte för att nå läsarna av de 2000 tidningar som trycks. De vill mera lära sig lite av texten.


Formatet är behändigt - 19x24 cm är lite ovanligt. Ett bra grepp i stället för standard i A4.
Omslagen varierar lite. En helt vit yta med en liten rubrik ”Varför en tom yta inte är en förspilld yta” väcker nyfikenhet - men kunde haft en vassare rubrik.
Att lägga en kampanj för prenumeration över halva förstasidan är inte lyckat. Inte heller att täcka ena kanten och logon med en rubrikplatta.
Nu kom omslagen i helhet på upplaget efter - och då såg de riktigt bra ut. Ett grepp som tidningar tar till ibland.


Kommunicera låter texterna dominera. Knep att använda tekniken och programmen rätt, samt ord och språkbehandling får stort utrymme i varje nummer. I de senare tycker jag att språket kunde varit lättsammare. En serie i flera avsnitt på temat ”Bättre presentationer” kändes väldigt tungt. Här når nog inte skribenten själv målet att fånga in läsaren.

Bilder/illustrationer är få. Ett lyckat tema är hur man presenterar sig tydligt, främst då i en tidning. Korta texter, streck och pilar som pekar på rätt och fel. Här fungerar det bra, även om illustrationerna kunde varit lite större.

Viktigast för att fånga in läsare är en bra rubrik.
Nu är det mest en kort rad på vad de vill lära läsaren, typ ”Så arbetar du med Word och InDesign tillsammans”
På de större artiklarna får Kommunicera bättra sig.
De här varianterna är inte de rappaste rubrikerna:
”Hjälpsamhet och rättvisa
inbyggda i människohjärnan”
*
”Språkkonsulter & språkrådgivare
bringar klarhet i språket”
*
”Ethos, patos och logos
i Mona Sahlins försvarstal”
*
”Ett festtal med kontraster, vändningar
och en skvätt besk medicin”


Popkom ordnar också kurser. En är temat ”Starta en tidning”.
En djärv och optimistisk utmaning när de flesta tidningar kämpar för att överleva.
”Starta INTE en tidning” ser nog många som en bättre tanke.
Som tidning håller Kommunicera en stram profil. Flera av de längre texterna borde varit lättsammare. Instruktörerna som vill lära ut är inte alltid de rappaste skribenterna.


KOMMANDE: Gård och torp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar