De börjar komma tätt nu, de ”nya” tidningarna.
Den senaste är Expressens ”Nya Söndag - nu ännu bättre”.
Största nyheten är ordet ”nya” och att chefredaktören är ganska ny. Förut har hon varit på bland annat en heminredningstidning. Inredning varje vecka är en ny avdelning.
Annars är det samma tidning som förut.
Lite ändring av rubrikstilarna, mindre rött och mer grönt i färgerna och några små vinjetter har fått nytt utseende. Korsord på skrivvänligt papper som går att riva ur.
Inredning varje vecka |
Bra läsning säljer alltid bättre om någon människa träder fram. Många har vågat berätta om sin alkoholism, som den här artikeln handlar om, så ämnet är inte nytt.
Eiffeltorn i stället för A i Paris |
De ”nyheterna” upptäcker knappast läsarna.
Resor fanns med förut. Den här gången om Paris - med A utbytt mot bild av Eiffeltornet. Vi har sett det många gånger förut…
Sidorna med plock och prylar, smink, hälsa och mat känns igen från andra tidningar. Lax testas och får getingbetyg, precis som allt annat som testas.
Lax med getingbetyg |
Innehåll och form är helt kvinnlig - den största gruppen som vill läsa. För 13 kronor får de mycket jämfört med andra veckotidningar.
Alla papperstidningar minskar i upplaga när mer blir digitalt.
”Ny” blir då ett knep att väcka läsarna.
Läsare hyllar nya tidningen |
Ny måste stå för lite nyskapande i form och innehåll - inte bara vara ett ord som slängs in. Expressens Söndag borde vågat mera.
Marknads-
föringen är gammalmodig. Några läsare har fått förhandstitta på ”Nya” Söndag. Enkäten presenteras i huvudtidningen - allt är jättebra.
Andra dagstidningars har också bilagor som heter ”Söndag”.
Det förvånar att kvällstidningarna inte redan för länge sen gett sina söndagsbilagor ett annat profilskapande namn. Tidningarna säljs nu hela veckan och det känns lite konstigt att köpa ”Söndag” en vanlig vardag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar