Men knappast över pappers-
tidningar - och inte alltid över Gotland.
Ett gäng på Gotland gör en djärv satsning för att ge nytt ljus över ön.
Horisont heter ett nytt magasin som handlar om Gotland.
Storleken är som magasinet Filter - en förebild och dröm för många i medievärlden: lite längre texter, undersökande och berättande, stram layout och litet behändigt format.
Håller det på Gotland också?
”Det här är vad vi alla tror och brinner för - det är svaret på hur mycket vi var villiga att satsa och riskera”, skriver initiativtagarna i ledaren.
Det är fem person som alla jobbat på öns lokaltidningar och som nu ger sig ut på ett äventyr, värre än i en båt i höststormar på Östersjön.
Premiären ser ljus ut - som horisonten.
Själva namnet Horisont kan vara lite tveksamt. Inget säger att det är om Gotland.
Logotypen ”h” syns över namnet och kan lätt tolkas som ett frågetecken.
”Gotlands Nyhetsmagasin” står det under och Gotland syns i en stor rubrik. Signalerna kan fånga spontanköparna som sveper med blicken över tidskriftshyllorna.
Bättre i New York än på Gotland? |
Här finns en risk för negativ tolkning. Att det är bättre att flytta för jobb och karriär. Ön har avfolkning och kämpar för att få fler invånare.
Innebandytjej ser slutet på karriären. |
Folket läser sina lokaltidningar och lokalradion har höga lyssnarsiffror.
Horisont tar upp personer som funnit livet och styrkan på ön och ämnen som inte skrivits så mycket om i lokaltidningarna.
Magasinet har inte fallit för frestelsen att ta till vanliga lockbeten i första numret: varken Pigge Werkelin, Babben Larsson eller Ainbusktjejerna är med. Men de kommer nog…
I stället intervjuas en fiskare, en samhällsbyggnadsdirektör, en mediedebattör, en köksmästare och en man som har höns i Visbys innerstad. Lite annorlunda, kortare artiklar på vardera två sidor.
Kommunens ekonomi i diagram. |
En liten rolig nyhet har Horisont hittat: Visby har sin egen ”stjärngata” - en motsvarighet till Walk om Fame i Hollywood. Bakgrunden är lite annorlunda. Det var stensättarna som fick en idé när en gränd skulle läggas om med gatsten sedan fjärrvärme dragits in.
Visbys stjärngata |
Första numret gick ut gratis till alla hushåll. Men målgruppen läsare är nog inte bara att söka bland de 52 000 invånarna. Tanken måste vara att turister och stockholmare ska bli en stor läsargrupp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar