- - - - - - -
"Skola, vård och omsorg är nischer för nya tidningar "
- Veckans Affärer, ett par tidningar inom motorsegmentet, någon heminrednings-
tidning, en mattidning läggs ner. Dagspressen överlever,
med ett nödrop. Ett par fackliga tidningar går ihop. Men det blir fler
nya titlar än tidningar som försvinner. Kundtidningarna blir mer
professionella och säljs i ökad utsträckning, i kombination med
direktadresserad distribution.
- Hyfsat,
tror jag. Årsfacit slutar på svagt minus för segmentet, men ett par
framgångsrika one-shots väger upp upplageförlusterna för förlagen.
- Nätet
är fantastiskt och överlägset pappret på flera sätt – men det motsatta
är också sant! När redaktörerna väl börjar tänka på det sättet (och det
finns redan hopp) så satsar tidningarna på lustfylld läsning, tilliten
till den goda texten kommer åter, analys och eftertanke tillåts ta plats
och
"metrofieringen" som trend förpassas dit den hör hemma – till
Metro. Dagspress som vågar vara lokal, magasin som förstår att smal och
nischad inte är skällsord utan livsnödvändighet, organisationstidningar
som förstår att bli oumbärliga för sina ägare och läsare... det finns
framgångar att skörda, och åkrarna ligger nyplöjda och väntar på att
idéerna ska gro. Och med ökad kvalitet finns också goda skäl att ta mer
betalt.
"metrofieringen" som trend förpassas dit den hör hemma – till
Metro. Dagspress som vågar vara lokal, magasin som förstår att smal och
nischad inte är skällsord utan livsnödvändighet, organisationstidningar
som förstår att bli oumbärliga för sina ägare och läsare... det finns
framgångar att skörda, och åkrarna ligger nyplöjda och väntar på att
idéerna ska gro. Och med ökad kvalitet finns också goda skäl att ta mer
betalt.- Bakåt.
- Ha
en plan B. Rörmokare, elektriker, servitör, vårdyrkena – en extra
utbildning och du kan både bli expertskribent och ha ett säkert jobb när
det krisar :-)
PÅ ONSDAG: Jag själv spår... sen är det slut!
PÅ ONSDAG: Jag själv spår... sen är det slut!




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar