måndag 4 juni 2018

Sommarläsning som kommunala turistbroschyrer

Sommaren är här, rekordtidig och rekordvarm.
Längtan ökar efter semester och att göra något.
Tidningar hakar på och kommer med olika bilagor med tips.
Inrikes sommar-
special heter en av dem. Den ramlade ur kvällstidningen där den var bilaga.
 
Många slänger olika bilagor som följer med tidningar. Jag brukar titta i dem. Ibland kan någon vara intressant. Det mesta brukar alltid vara åt reklamhållet till.
Inrikes sommarspecial var dock en jag kunde slängt direkt.
Inte för att innehållet är ointressant – men presentationen.
Här handlar det om vackra bitar av Sverige, att se och för att vara aktiv.
Tyvärr rycks jag inte med.

Redan omslaget dödar min lust.
Här finns två av de mest uttjatade orden: ”Upplev” och ”smultronställen”. Det tredje dyker upp på insidorna: ”upptäck”.
När jag ser de där orden säger jag alltid: Vad har de upptäckt, upplevt och vilka smultronställen?
Rubriken ska säga det! Rycka med läsaren: det här vill jag göra, det låter kul!
I stället kommer det trista texter, liten stil och med dålig svärta. Text som inte griper tag i ögonen och väcker läslusten.

När jag vänt till sidan två (ovan) måste jag plocka fram förstoringsglaset för att läsa redaktionsrutan där jag hittar följande rader:
Innehållet "speglar nödvändigtvis inte utgivarens, redaktionens eller annonsörers åsikter".
Nej, inte heller läsarnas skulle jag vilja tillägga. Åtminstone inte om det gäller att fånga deras läsintresse.
Bredvid ligger redaktörens ruta med några rader. Svårläst där också.
Hela denna bilaga är en annons från Travel media”, står det överst på alla sidor.
Travel media Nordic ger ut tidningen. Den kommer ut 10 gånger om året och finns på de största inrikes flygplatserna.
 
Innehållet är inte helt ointressant, även om det inte är något nytt. Närmast kan det jämföras med kommunala turistbroschyrer.
Det är läsbarheten och presentationen som är dålig.
Alla sidor är likadant uppbyggda. Överst en rubrik i versal, därunder antingen en handtecknad rad eller en kortare ingress.
Texter i fyra spalter med linje mellan varje. De flesta bilderna är små och visar byggnader eller naturvyer. Bildtexter saknas. Människor finns inte med, även om de skymtar smått på några ställen.
Ingen bild är personlig utan typiska för broschyrer.

Första artikeln är Sverige på semestern (ovan). En rosa karta mitt på varje sida. Pilar pekar var i landet platserna ligger och de beskrivs som "vackra, roliga, spännande och rofyllda förslag".
Skribenten verkar dock inte varit på någon av platserna och haft roligt, för allt är bara korta presentationer.
En dag på slottet Drottningholm, där kungen kan dyka upp,  kan vara överraskande (t h).
Är stora flaggan hissad  kanske han promenerar i trädgården. Här får besökarna vandra runt på egen hand. Skribenten gjorde ingen personlig skildring, utan valde en guide som förklarade lite historia och beskrivningar av olika rum.
Samma bild på slottet fanns också i en stor annons på sidan 3.

Tjörn är ett av Bohusläns populäraste områden och här finns ”3 unika besöksmål”: Skulpturvandring, akvarellmålning och Sundby säteri. Guider beskriver de tre platserna.
Kustnära golfbanor finns det flera av ”med vinden från havet och doften av saltvatten” (ovan). Fem banor med beskrivning av vackraste hålen.
Några cykelleder presenteras (t h). Utmed Göta kanal, Kattegattleden på fyra dagar, Sydostleden på 27 mil eller till fjälls i norr.
Här hade jag gärna sett minikartor som visar var rutterna går och vilka orter som passeras. Nu var allt i fyra täta spalter. Ingen närmare beskrivning av själva underlagen, om det är grus, asfalt eller bilvägar. Bara ett tips om att det kan blåsa motvind…

Vår unika kust är en presentation ”av en rad hamnar av skiftande slag” (ovan). Visst finns här tips om saker att se och uppleva, skribenten försöker på ett personligt sätt skildra rutterna, men det är tveksamt om denne själv verkligen gjort någon av turerna.
Texten blev lite av typ skoluppsats: ”...vi går till… vi stävar… vi fortsätter... vi stannar… vi väljer… vi styr…"
 
Trevlig sommar tills vi ses nästa gång”, skriver redaktören på sidan 2.
Nej tack, säger jag. Inte i den här formen.
Opersonliga texter och en trist presentation gör att den här tidningen direkt hamnar bland returpapper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar