Fina bilar och fina tidningar.
Varje bilmärke håller sig med en egen kundtidning.
Jag kör Volkswagen och får alltså Volkswagen magazin.
Ett snyggt magasin om jag inte ser det reklam.
Men visst är det
reklam. Hundra sidor med och om ett bilmärke som alltid är ett
förträffligt val i alla situationer.
Både i handen och för ögat känns magasinet elegant. Med limmad
rygg och lite lätt ”oljig” känsel i omslaget märks att det är
påkostat.
Jag hinner knappt öppna magasinet förrän ett ilsket rött
uppslag blänker till i ögonen.
Gladiatorn Pansar spänner musklerna och ögonen i läsaren.
Givetvis kör han en VW och 5000 km om året.
Uppslaget är starkt, men jag är inte så förtjust i att
lägga en tunn vit text i den röda bakgrunden. Lite onödigt
svårläst.
Som i andra tidningar möter sen flera sidor med korta notiser -
mjukstarten. Plattor i rött, blått och orange ger färgsignaler. I
den lilla orangea plattan är den vita texten lite svårfångad för
ögat.
På nästa uppslag öppnar det som i andra kommersiella
motortidningar. En stor dragbild med framtidsbilen i blickfång. Lite
onödigt svårläst blev det med texten inlagd i bilden.
Bilen är i centrum på alla bilder, men i olika miljöer:
i städer, kulturmiljöer, vid havet, stranden, på isen eller fångad
på vägbanan i fart, kameran vriden lite på snedden och bakgrunden
lätt oskarp. I alla situationer är den bilen förstås tuffast och
bäst. Detaljer i närbilder. Gasbilen kommer och VW har förstås en
modell, pigg och en glädje att köra. En snål hybrid finns också.
Bara beröm.
På de här sidorna är det rak presentation och reklam för olika
modeller.
Sen kommer människorna in i bilden och alla kör någon modell
från VW.
Skidtjejerna Stina Nilsson och Charlotte Kalla har
varsin modell. För Stina är den enkel att hantera och för
Charlotte den miljönyttig med en laddhybrid.
En hundstall som tar hand om hundar för omplacering sponsras av
bilföretaget. När hundarna ska ut på skogspromenader finns en
passande bil för transporten.
En vanlig hundägare har kombi där det finns rätt anpassade
burar.
Ekonomiservice finns för de med lite äldre bilar och i Östersund
kan ett företag erbjuda en rullande servicebil om kunden inte kan
komma till verkstaden.
Stort utrymme får gröna vågen med elbilar. Ett
energibolag i Umeå satsar på laddbara bilar. Här, i kylan gäller
det att tänka rätt. Alltid se till att kupén är uppvärmd till 23
grader innan starten sker.
Hammarby sjöstad har flest laddställen i hela landet. En
parkeringsplats med laddplats kostar kring 200-250 kronor i månaden
och varje fastighet skulle utan problem kunna ha mellan 10-20
platser.
Inte helt oväntat påstår VW att de ska vinna elbilsracet.
Vad är VW utan den klassiska bubblan? Alla har någon
relation till den bilen och det var även min första.
Folkabussen och Karmann Ghia är två andra
stilklassiker. I Pålsboda vid Örebro finns ett museum där
alla varianter och årgångar finns.
En av de mest trogna kunderna har hämtat ut sin 20:e VW och han
har läst varenda VW magasin som kommit sedan 1960 har han läst.
Om jag blundar för att det handlar om ett enda märke
skulle jag kunna se det som en vanlig motortidning. Formen och
bilderna är journalistiskt och redaktionellt skapade. Kanske just
detta är det farliga när bilföretagen satsar på egna magasin. För
den bilintresserade som inte vill ha något annat än det egna märket
och inte få några tester eller jämförelser med andra, kan det
kännas perfekt att helt gratis få ett snyggt magasin några gånger
om året.
måndag 23 april 2018
Snygga kundtidningar kan ta mycket från andra
Etiketter:
Charlotte Kalla,
ebilar,
gladiatorn Panser,
hund i bil,
laddställen,
Pålsboda,
Stina Nilsson,
Volkswagen,
Volkswagen magazin,
VW-musem
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar