Först
med ett världsscoop.
Drömmen
för varenda tidning.
En
svensk lyckades i söndags – Dagens industri.
Nyheten
om Ingvar Kamprads död kom från Dagens industri vid
11-tiden.
Snabbt
spreds den och drog igång extra insatser och sändningar i alla
medier.
För
just Dagens industri, som står för näringslivet och entreprenörer,
var det en extra fjäder att nyheten handlade om Sveriges – och en
av världens – största entreprenörer.
Ingen
annan har som Ingvar Kamprad symboliserat ett framgångsrikt koncept.
Di:s
papper är svagt rosa, kanske hämtat från den italienska
sporttidningen Gazetta dello sport, men också
en signal för kvinnligt.
Här
finns ingen sport och inte heller någon kvinnlig dominans.
Kvinnor
finns förstås, både i reportagen och bland medarbetarna.
Män dominerar, både i bild och text, och oftast i framgångsrika rapporter om order, utmaningar och vinster.
Det
är pang på direkt i nyhetsblocket från sidan 4. Spotify utmanar
jättar, Stororder för Kockums, Skanskas nye vd reder ut problemen,
SAS ligger högt på säljlistan.
I
blocket Rapporter är det också offensivt: Autoliv har lagt in en
extra växel, Alfa Laval har medvind.
Klart
bättre än en kvällstidning som ofta kör med två rubriker med ofta
samma ord och budskap.
Layouten
har inget nyskapande över sig, utan håller en lite traditionell och
gammaldags stil.
Bilder
är mest porträtt av män i vit skjorta, slips och kavaj, bara en
visar sig stående.
Visst finns kvinnor med. I topp på omslaget finns chefen för amerikanska centralbanken, Janet Yellen, och AMF:s kapitalförvaltningschef Javiera Ragnartz.
Båda
ligger inne i tidningen under blocket Dimension. Här tycker jag de kunde lekt lite
med ordet och haft Di med tidningens logo.
Yellen
byts snart ut mot en man, Jay Powell, och han står inför
utmaningar (ovan).
Ragnartz
får rejält utrymme i en tre sidor intervju och med en stor bild på
hel sida (nedan).
Grafik används för att förstärka hur affärerna går. På åtta sidor i bakvagnen kommer alla siffror i tabeller från börser, fonder och råvaror.
Sist
kommer fyra sidor med entreprenörer som satsat hårt och lyckats.
Mäklaren Alvhem hittade sin egen nisch (nedan) och Locker Room Talk kämpar
mot den negativa jargongen i idrottsomklädningsrum.
Fyra
leende entreprenörer som speglar tonen i Di.
Med
utgivning sex dagar i veckan är det, enligt egna reklamen, Nordens
största affärstidning med 328 000 läsare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar