Fler
annonser och fler utgivningsdagar – få tidningar klarar det i
dag när det mest är röda siffror och neddragningar. Men en klarar
det:
FEMINA!
Från
12 till 14 utgivningar och annonsspäckade tidningar.
Annonser
är det många i Femina. Nästan bara sådana kan det tyckas vid en
snabb genomgång.
Av
180 sidorna i novembernumret är 57 sidor reportage. Flera är
gränsfall med riktad produktinformation. 63 sidor är
helsidesannonser och 60 sidor får räknas som redaktionell reklam.
Två uppslag är märkta om samarbete med ett företag (t h).
I Femina
är det en balansgång om vad läsaren ska tro är annons och
redaktionellt.
Medarbetare
på redaktionen väljer ut varor de tycker om, presenterar dem med
priser och inköpsställe. Ibland är det väl också så att de får
behålla en del grejer som en liten förmån.
Allt är glassigt, tjusigt – och kvinnligt. En man hittar jag. Han
är gift med en kvinna ”som lever i paradiset”.
Tillsammans driver de på Maldiverna ekoturism med ett hotell på
temat hållbar lyx. 17 000 kronor natten kostar det för den som vill
ha det bästa.
Ett
annat drömliv lever den nederländska kvinnan som köpte en tomt med
ett arkitektritat 70-talshus (ovan). Det var inte vad hon ville ha, så en
totalrenovering sattes i gång. På nio sidor får läsaren följa
hur det blev.
Lyx
är det också i en artikel om böcker för de som är trötta på
alla uppmaningar om förändring och förbättringar – i hem,
hälsa, relationer. Då kan det vara skönt att bläddra i tjusiga
böcker och drömma sig bort i vardag med guldkant (ovan).
Mera
böcker kommer på slutet i en intervju med författaren Ester
Roxberg och hennes nya roman. Redaktionen tipsar också om några
andra böcker.
Lite
mera allvar är det i reportageserien Kvinnor som förändrar
världen. I det här avsnittet handlar det om Varnika Kundu
som ställde sig på barrikaderna i kampen mot den dåliga
kvinnosynen i Indien (ovan).
11
sidor är mat, med smått och gott, som tapas, tunnbröd med tilltugg
och skagenröra och vardagssoppor. Läckra bilder till.
Blocket
skönhet-hälsa på 17 sidor är mycket produktinfo. Artiklarna om
att sång (sista bilden nederst) är bra för hälsa och humör och att bli vän med magen,
är dock befriade.
Hela
magasinet är vacker tittglädje, lätt bläddring och njutning för
ögat.
Texterna
i reportagen är ok, men läsningen är inte styrkan i Femina.
Annie Lööf inleder med fyra sidor (ovan).
Layouten
är klassisk och tidlös och även rubrikstilen, allt känns igen
sedan flera år. Det visar att en tidning inte alltid behöver förnya
så mycket för att behålla läsarna.
Med
så många annonser och mycket reklam kan också priset hållas nere
– 49.90 kr är billigt för ett magasin. Dessutom finns ”exklusiva
erbjudanden” till prenumeranter: 12 nummer med ett 6-pack assietter
för 298 kr eller 12 nummer med ett 6-pack vinglas för 549 kronor.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar