PROFFS.
Det låter tungt.
Mer tyngt blir det med tillägget:
En RIKTIG lastbilstidning.
Där har vi allt sammanfattat.
Grabbar och deras stora tunga fordon i
en tidning.
Proffs
vänder sig till alla som sysslar med vägtransporter, chaufförer
och åkerier.
Sedan 1990 har målgruppen fått
tidningen och upplagan når 14 000 ex.
Mycket läsning och bilder får de 12
gånger om året.
Branschen må betecknas av valkiga
grabbnävar, stök och bök, men tidningspappret är elegant: blankt,
helt i färg och dessutom i stort i kvällstidningsformat.
De kan ha råd att kosta på sig.
Tidningen är späckad med annonser. De två personerna på
annonsavdelningen har säkert fullt upp med jobb.
Direkt när jag öppnar
tidningen slås jag av att det här blir en utmaning. All text är i
typsnittet seriffer. Jag behöver inte påminna om min
inställning: detta typsnitt ska användas med försiktighet. I små
notiser kan det gå. Men ofta är svärtan för svag, stilen tunn och
blek. Det griper inte ögonen och lockar inte till läsning. Dessutom
är graden i Proffs i minsta laget.
Jag stör mig också på att, när det
är reportage på ett uppslag, hoppar texten till den andra sidan i ett för stort glapp utan att riktigt hänga samman.
Sidorna är en härlig mix av
allt: åkerier som går bra, jobb ute på vägarna, fuskare som
avslöjas vid kontroller, gastrisk bypass-operation och vad det
innebär (ovan), test av lastbilar och prylar, kampanjer för en bättre
bransch, mässreportage, chaufförer som möts av uppskattning…
Bilderna är många, lite för många
och ibland för stora. Variationerna i motiven är få.
Layouten är stram och det slöas inte
storlek i rubrikerna. Alla är små och i kursiv stil och går oftast
över hela sidan.
Lastbilarna dominerar, men
människan finns i lika hög grad. Män, som stolta och raka står
framför sin glänsande bil. Kvinnor skymtar på ett fåtal bilder,
men då hör de kontoren. Men kvinnor finns även bakom ratten. I
Falun utbildas framtidens chaufförer i ett treårigt
transportprogram. En av dem som gått ut i år är 21-åriga Jenny
Söderström och hon fick jobb direkt när hon var klar, precis
som en klasskamrat (ovan).
- Vi faktiskt har en hel del reportage med kvinnor och
vi försöker att inte använda uttrycket ”grabbig bransch”, säger chefredaktören Göran Rosengren.
Yngre chaufförer behövs, det bedöms
som ett framtidsyrke. Medelåldern bland de nuvarande är hög och
många går snart i pension.
Branschen andas framtidstro, det syns
också i artiklarna.
Ett familjeföretag i Haparanda, som funnits i 45 år, har tagit hand om stans sophantering.
Kalles Bud omsätter 58
miljoner (ovan), i Tore Pellis åkeri är det full fart (nedan), Alingsås
åkericentral i minst i regionen, men är ”bonnpojkar” som
fått ett gott rykte.
En transportledare, som själv aldrig
kört lastbil, har blivit känd som värmespridare med sin positiva
inställning. Med en sida på Facebook sprider han sin linje om hur
viktigt det är att chaufförerna ser sig som representanter och
säljare för hela kåren.
Dessa fantastiska lastbilar
blir bara starkare och får alltfler finesser.
En tjeckisk bil är en mästare i svår
terräng, timmerbilar med flistuggar fixar det mesta i skogen, Volvo
har en modell med krypväxel, tandemdrift och kan också lyfta
drivaxeln, ett märke lanserar en halvautomatisk funktion för in-
och utfällning av kranen, en ny hydraulpump ”minskar
frustrationen”, en pratglad gps sitter förstås bra i hytten…
Finesser som bara de insatta förstår.
Tuffast är förstås en
trucker, helst en amerikanare typ Mack. Pråliga och
färgglada, lite av vilda västern. Stora avgasrör, fler instrument
än i ett flygplan (ovan).
Far och son Mattsson i Smedsbo
i Dalarna hittade sitt fynd i USA, fraktade hem den och gjorde
ändringar som krävdes. När allt är klart är den redo för
uppdrag. När de startar upp muskedundret är mullret bara halva
glädjen.
Man måste beundra tidningen
för de kör på med entusiasm i en egen stil.
Visst skulle jag gärna ge Proffs lite
struktur. Ge avdelningar olika vinjetter: notiser, facknyheter,
tester, personartiklar, jobbreportage, debattartiklar, mässor.
Andra rubrikstilar i lite större grad
och några öppningsuppslag i en starkare profil skulle ge ett lyft.
Bildurvalet bör ses över och
typsnittet i texterna absolut bytas ut.
Men omvänt sett kan många tidningar
blir överdesignade och för stramt strukturerade.
På Proffs sidor händer det alltid
något i ett lätt rörig blandning. Det är kanske ett stuk
branschen gillar.
Proffs profil
förklarar chefredaktören Göran Rosengren så här:
- I papperstidningen håller vi ett "lugnare" tempo. Där skriver vi om våra chaufförer och åkare som i många fall driver verksamheten "by the book".
- Här finns de ”seriösa aktörerna”
och de mer djuplodande artiklarna.
Proffs
finns även som gratis webbtidning och ett komplement till tidningen.
Artiklarna där återfinns inte i papperstidningen.
- De artiklar som vi lägger på
nätet, är till stor del sådana som vi vill ska kunna spridas.
Syftet är att göra våra politiker medvetna om hur det faktiskt ser
ut i verkligheten – och hur man har valt att lösa det i andra
länder.
- Enligt TS-statistiken är vi den
största branschtidningen på nätet i vårt fack med flest antal besökare.
- Kanske är det svårt att direkt se
vår ”strategi” om man inte har följt Proffs ett tag, säger
Rosengren.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar