måndag 23 november 2015

Nischade tidningar är ofta enkönade

 "Ser ni mest att det är kvinnliga läsare av hallå? En medveten profil?"
Jag ställde frågan till chefredaktören Kersti Forsberg när jag för en månad sedan tog upp tidningens första nummer i Malmö.
Kersti blev ställd inför frågan, skriver hon i en krönika i förra veckans nummer.

Hon började räkna personerna som varit omslaget i 90 nummer av Hallå som kommit ut i andra kommuner.
Det var sex procent fler kvinnor än män.
"Är det dessa sex procenten som fått honom att tänka som han gjorde", undrar Kersti.
I senaste numret hade Hallå fem män på omslaget. Kanske en medveten signal till Kerstis krönika och min fråga.

 
Jag gick genom första numret av Hallå. Nästan alla artiklar handlade om kvinnor.
- Hallå vill lyfta fram bra människor som gör bra saker och inspirerar andra, säger Kersti.
Sydsvenskan, som äger Hallå, ger i weekends ut bilagorna Näringsliv och Motor. Typiskt "manlig" läsning.
Nyhetsdelen domineras ofta av negativa eller "tråkiga" saker.
 "Manligt" det också.
Hallå vill ha mjuk och positiv läsning. Att det då blev en kvinnlig koppling har nog en medveten satsning.

Hyllorna dignar av tidningar och alla nischade mot en dominerande målgrupp läsare med ett intresse - antingen blir det då också kvinnor eller män.
Motor, jakt, fiske, dator, båtar, motorcyklar vänder sig till män.
Historie- och krigstidningar har vuxit explosionsartat och har mest manliga läsare.
Familjetidningar, mat, mode, skvaller, korsord, heminredning, resor - alla lockar de flest kvinnliga läsare. Tidningarna är de mest säljande för förlagen.


"En enkönad tidning? Nej, tack!" säger Kersti i rubriken.
Men nästan alla tidningar är "enkönade".
Nischade mot en grupp med ett intresse inom ett område och därmed ofta mot ett kön.
Kvinnor läser mer än män. Böcker som tidningar. Ofta är det inom helt olika ämnen.
En tidning som har mixad läsekrets med lika många manliga som kvinnliga läsare, finns nog inte.
Blir cheferna för för "manliga" tidningar också ställda inför frågan om deras tidningar bara riktar sig till män?
Till nästa vecka hoppas jag få fram en enkät om det.

                     
                                  *       *      *
I veckan kom sista numret av Du & Co. I 20 år höll det.
Ännu en papperstidning försvinner. Satsningen ska nu fortsätta digitalt.
Upplagan var 70 000 och Posten/Postnord gav ut den.
Jag gillade Du & Co, en nischad tidning som vände sig till småföretagare, gav tips och råd om hur de utvecklade sina företag.
Entusiastisk och positiv, visade framgångsrika och vinnande koncept.
Den borde ha en framtid i dag när det efterlyses småföretagare som vill dra igång något som en lösning på arbetslösheten, inte minst för alla nya invandrare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar