När en tidning byter namn ligger det ofta en kris bakom. Ett namnbyte kan vara en räddning - eller början till slutet.
När Krist-
demokraten byter till POLETIK är det kanske inte den bakgrunden.
De trogna anhängarna av KD får mest en dos av partiets visdomsord i annan förpackning.
Det nya namnet Poletik kan jag ge poäng för. Lite som en ordlek kvällstidningar brukar syssla med. Politik med betoning på etik.
Mest synligt, förutom namnbytet, är att formatet skurits med en centimeter både i bredd och höjd.
Pappret är av samma blanka typ.
Rutorna i topp har bytts mot enkla rubrikord, rubrikstilarna är nya och texten verkar ha en lite obetydligt större storlek.
Spaltlinjer har införts mellan textraderna.
Detta är väl vad ögat främst noterar.
Form och förpackning, som jag mest brukar granska, vinner knappast pris för "årets omgörning".
De första sidorna med notiser i stora block, har fått stora siffror som signaler, en variant som jag känner igen från andra tidningar som gjorts om.
Öppningsreportaget, om en islamist som hoppat av, har en fläkt av hur andra magasin gör.
Sen är det slut med direkta nyheter. Texten är lättläst och det är väl främsta syftet, mer än själva formgivningen.
Marcus Jonsson är ny chefredaktör. Han förklarar i inledningen att tidningens syfte är "genom att fördjupa, problematisera och argumentera vill vi ge kunskap i allt mer komplicerade politiska frågor".
En inte oväntat högtravande programförklaring.
Men det lovas också utrymme för livsstilsfrågor, nöje, kultur och även matrecept".
Det sista, matrecept, syns inte i nya numret. Men till livsstilsfrågor och nöje får väl räknas uppslaget "Träna hemma".
"Har du slöat till" är den lite provocerande rubriken. Om inte nya tidningen gett en kick finns ett gymprogram med olika rörelser. Andra tips är att cykla, gå i trappor, åka kommunalt och att stå vid skrivbordet.
Två sidor korsord hör väl till avdelningen lugnare avkoppling.
I sista numret av Kristdemokraten gav Jonsson en bredare bild av sitt tidningsintresse.
Han började redan när han knappt lärt sig skriva. Banan-Tjuvar hette tidningen, åtta nummer om året till 20-tal prenumeranter.
För tio år sen började han på Kristdemokraten och var där fram till 2009. Sen blev det jobb med Alf Svensson i EU och senare som pressekreterare till dåvarande barn- och äldreminister Maria Larsson.
En trogen man av partiet som nu hoppas på ett lyft för tidningen.
På sista sidan har tidningen en egen annons.
"Vad får du för 59 kronor?" frågar de läsarna: En femtedels klippning, hamburgare med tillhör eller tidningen Poletik?
Klippa sig måste de, om inte varje månad. Men hamburgare med pommes och läsk kan de nog avstå från. Om de väljer en prenumeration i stället syns snart. Just nu har tidningen cirka 3 100 prenumeranter.
måndag 7 september 2015
Politik blir etik i KD:s tappning
Etiketter:
Alf Svensson,
Banan-Tjuvar.,
Kristdemotraten,
Marcus Jonsson,
Maria Larsson,
Poletik
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar