Men en tidning tror ändå mycket på framtiden.
Tomorrow heter tidningen.
Här gäller den digitala tekniken som framtiden.
Tomorrow är organ för Atea. De hjälper företag med produkter och tjänster som utvecklar internet.
Om papperstidningar haft någon framtid så hade jag kunnat tro på Tomorrow. Åtminstone när det gäller form och layout. Pappret är blekt och vitt, kort lättläst text, ljus öppning med korta notiser innan reportagen tar över, klassiska spaltlinjer.
Så långt är Tomorrow rätt. Men bristen av journalistisk rapphet syns i rubrikerna. Orden är "torra", även om budskapet kommer fram så säger det mest vad det handlar om:
"Känd
kultur gynnar digitalt ledarskap...Lägre kostnader och bättre
kontroll...Kyrkans digitala omvandling...Mobila flöden i det digitala
landskapet...Telenor siktar mot digitalt ledarskap...Med teknikens som
stöd vid katastrofer..."
Det handlar om områden där Atea varit med och utvecklat verksamheter.
Tonen i texterna riktar sig till branschfolk, både Ateas egna som partners.
Företagets produktansvarige gör reklam för en speciell dator. En fotograf har anlitats för att ta en bild av datorn där produktmärket tydligt syns.
Logon Tomorrow kunde varit klarare. Ett ovanligt typsnitt gör att den inte helt går fram på omslaget.
En kvinna ler mot läsaren från omslaget, så som nästan alla veckotidningar har det. Topprubriken Mästerligt syftar på att Atea varit inblandat med att hjälpa ett företag att bli effektivare.
Bilderna på insidorna är i samma stil – en leende person tittar mot kameran och läsaren.
Lite lättare blir det på slutet med avdelningen '"På vårt sätt". Här vill Atea berätta om andra områden de brinner för – men som de också är inblandade i.
Friidrottaren Johan Wissman gör en sista hård satsning på att nå OS i Rio. En del appar och annat är kopplat till Atea. I löparfesten SM-milen var förstås Ateas folk duktiga. Årets hälsofrämjande chef jobbar på Atea och i Afrika får kvinnor fart på en by – med ekonomisk hjälp av Atea.
På alla sidor och artiklar är det Atea. De är experter som rycker i många områden – från kyrkans övergång till digital teknik till teknisk hjälp som är viktig vid jordbävning i Nepal.
Läsarna är förmodligen Ateas egen personal och kanske samarbetspartners.
Jag hittade tidningen i ett ställ på en flygplats, så även några andra läsare kan snappas upp.
Allt är snyggt och attraktivt förpackat, där har de lyckats bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar