Vackert och
inbjudande, trots hot om regn i verkligheten.
Bilden är
omslaget till tidningen Svenskt Vatten och kan vara inbjudande till läsning.
Men när jag
vänder på bladet till insidorna sjunker allt. Tungt och djupt.
Svenskt Vatten är
en branschtidning för de kommunala vatten- och avloppsreningsverken - de
ledande miljövårdsföretagen.
Svenskt Vatten
vänder sig inte till en bredare allmänhet, utan direkt till branschfolk –
tekniker och ingenjörer.
Folk med
kunskaper som kanske på ett annat sätt tar del av texter med ett tungt språk.
Lättläst är det
inte. Ämnena kan dock även vara intressant för en allmänhet.
Två artiklar
kunde lyfts fram bättre i en slagkraftig presentation. Den ena gäller skyfallet
i augusti i fjor som dränkte delar av Malmö. Bra bilder till som borde gjorts
större. Tung text och en ”rubrik” som inte är särskilt läslockande:
Skyfallsutmaningen kräver funktionella regler.
Den andra
artikeln gäller en man som i ett dygn stängde in sig på Norrlandsoperan utan
mat och utan hur mycket vatten han skulle få dricka. Vatten fick han i olika
mängder en gång i timmen, sammanlagt blev det 3,5 liter.
Tre frilansjournalister
har skrivit tre kortare artiklar.
Bilderna är heller inte mycket att visa upp. Mest lite mörka miljöer från
olika former av vattenbehandling.
På en bild, knappt större än ett frimärke, rader åtta personer upp sig.
Någon layout ska
vi inte tala om. Det är snarare A4-ark med en liten rubrik – eller överskrift
kan det kallas – längst upp till vänster och sen tre spalter rakt upp och ner. En
och annan bild pillas i kant eller topp/botten. Så är det, sida upp och ner,
sammanlagt 44 sidor.
För en tid sen
gick jag igenom en konkurrent till Svenskt Vatten – Hav & Vatten från Havs-
och vattenmyndigheten.
En ny tidning,
fräsch och pigg där det jobbats hårt för att få en journalistisk spänst på
innehållet. Inte minst har det lagts ner mycket arbete på språket. Från en
statlig myndighet är risken stor att det blir torrt och tungt. Dock inte i Hav & Vatten där det är bra flyt rakt igenom hela tidningen fram till slutet där
myndigheten får några egna, tyngre sidor.
I ledaren för Svenskt Vatten skriver VD Anna Linusson: ”...vi behöver lägga grunden för att möta
många av branschens utmaningar genom att låta proaktiv kommunikation genomsyra
hela organisationen. Här behöver vi precis som andra aktörer ta nästa steg.”
Precis så!
Svenskt Vatten
bör snarast i ett första steg ta kontakt med någon som kan göra tidningar, gå
igenom texter och språk, samt ge en attraktiv layout och presentation i
tidningen.
Då kan Svenskt Vatten nå ut med informationen till sina läsare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar