gårdstidningar.
En ny tidning dök
upp i hyllorna:
Design &
Trädgård.
Trädgård.
Jag vill inte
riktigt kalla det tidning, utan mera en produkt- och reklamkatalog.
Bakom den ligger
en webb- och reklambyrå. De har tidigare bara haft materialet på webbsida, men kompletterar nu med en tidning.
I handen känns
den bra, fint papper, limmad rygg, tyngd.
Omslaget ger inte
så mycket trädgårdssignaler mer än en blomkruka.
Några namn är
dragplåster för innehållet: Linda Lomelino, Lulu Carter och Micael Bindefeld.
Mest reklam. |
Precis som de
flesta tidningar inleder de med korta notiser. Jag ser det dock mest som
reklamnotiser för olika saker som hör
till trädgården med priser och var det kan köpas.
Lulu Carter
ligger och poserar på en stenbänk och på sidorna visas prylar hon tycker om och
var de finns att köpa.
Mycket grönt hos Bindefeld. |
Micael Bindefelds trädgård får 10 sidor. Bilderna säger
att han har mycket grönska och blommor, särskilt pelargoner. Detta är
det enda renodlade reportaget, men här kommer också reklamkopplingen.
Bindefelds nya bok får mycket beröm och på annan plats finns annons om att
boken ingår som present för den som prenumererar på fyra nummer av tidningen.
Brunt i brunt - svårt att urskilja. |
Linda Lomelino är
ett namn som jag inte direkt känner igen. Fotograf och bloggare som skriver om
tårtor och läckra desserter. Det gör hon här också med bilder och recept på
browniecookies, chokladmousse och chokladglasspinnar.
Jag reagerar
direkt på öppningsbilden. Vad visar den? Något brunt och lite vitt. På
nästa sida visar det sig vara browniecookies. Jag tycker en fotograf skulle
använt annan bakgrund så de bruna kakorna kom fram. Samma gäller på de andra
bilderna - det mesta försvann i något brunt.
Infälld text går inte att läsa. |
Sen följer flera
sidor med presentation av växter och blommor: selleri, tulpaner, oregano, chili
och häck. Bild på hela vänstra sidan, presentation i text på den högra. Knappast
något nytt eller inspirerande.
Åtta sidor om
vårlökar blev en liten flopp. Stora närbilder över hela uppslaget med kort infälld text som knappt
gick att läsa.
Jag tänder inte
heller på "Trädgårdstrender 2015" som mest var bilder på tulpaner och
pelargoner. Några möbler som var utplacerade signalerar kanske trenderna.
Samma gäller på
de följande sidorna om "sagosommar, hotellkänsla och tropikerna”. Stora
bilder på växter men inga bildtexter som förklarar vad som visas. Sidor med ”Fixa
stilen” har hakats ska väl visa var utsmyckningen finns att köpa.
Växter utan förklarande bildtexter. |
Däremot ska jag
ge beröm för typsnittet i texterna. Allt är seriffer som jag alltid
kritiserar som svårläst. Men här har de valt en större grad och mera svärta och
allt är rakt igenom lättläst.
Visst är trädgårdsbilderna och blommorna vackra, men jag ser det inte som någon inspiration direkt. Andra trädgårdstidningar gör det här bättre.
Därför tror jag
inte tidningen blir särskilt långlivad. Det ska dock gå att prenumerera på fyra
nummer.
Att det är en
reklamprodukt framgår också av att det på de 82 sidorna bara finns tre
renodlade annonser, alla kring omslaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar